Aarhus University Seal

Den irske folkeafstemning - kontekst og konsekvenser

Info about event

Wednesday 16 May 2018,  at 19:00 - 21:00

KUA (lokale 27.0.09), Karen Blixens Vej 8, 2300 København S

UCPH English Alumni Association

NB: The seminar will be in Danish.

I slutningen af maj skal Irerne stemme om hvorvidt det forfatningsmæssige forbud mod abort skal løftes. I den forbindelse byder Engelsk Alumneforening KU til en spændende aften, hvor Sara McQuaid (Irske studier - AU) og Janne Herrmann (Jura - KU) vil give os et indblik i den historiske og politiske kontekst for valget, samt de juridiske konsekvenser ved et evt. løft af det eksisterende forbud.

Arrangementet afholdes på KUA (lokale 27.0.09), onsdag d. 16. maj fra 19 til 21, og er ÅBENT FOR ALLE

Prisen for aftenen er 30kr, og der vil blive serveret kaffe og te. Af hensyn til planlægningen vil vi meget gerne have tilmeldinger via mail (ucphenglishalumni@gmail.com) eller på foreningens Kubulus-side (KU alumner: https://www.kubulus.dk/websteder/EAF/Arrangementer/Sider/DenIrskefolkeafstemning-kontekstogkonsekvenser.aspx), men man er naturligvis også velkommen til bare at dukke op på aftenen.

PROGRAM:

Sara McQuaid: Abort og Nation - identiteter, institutioner og diskurser i Irland.

Sara Dybris McQuaid er lektor ved Aarhus Universitet og centerleder for The Center of Irish Studies in Aarhus (CISA). Hun har blandt andet beskæftiget sig med debatten om abort og hvordan den har udspillet sig siden 80erne, især i forholdet mellem kirke og stat og i forhold til kvinders rettigheder i Irland. I sit oplæg vil hun introducere hvordan spørgsmål om seksualmoral og særligt abort har fungeret som markør for national identitet i det 20. århundrede. Herefter diskuteres hvilke positioner, der har optrådt i abortdebatterne siden 1983, og hvordan især kvinder i den samme periode har forsøgt at ændre den nationale dagsorden. Som afrunding belyses hvordan nye og gamle diskurser bliver brugt til at underbygge og omforme institutioner og identiteter i Irland – både nord og syd.
Oplægget afsluttes med en Q&A.

Kort pause (ca. 10 minutter)

Janne Herrmann: Folkeafstemningens juridiske baggrund – og potentielle konsekvenser.

Janne Rothmar Herrmann er lektor i bioret ved Københavns Universitet, og beskæftiger sig med retlig regulering af sundhedsteknologi og bioetiske dilemmaer, herunder blandt andet reproduktive rettigheder og regulering af abort. I sit oplæg vil hun komme ind på spørgsmål som: Hvad er baggrunden for, at man i Irland har valgt at regulere abort i forfatningen (en af de mest potente lovgivningsmodeller et parlament har til rådighed)? Hvilke sager har været med til at rykke folkestemningen? Hvis folke­afstemningen falder sådan ud, at den forfatningsmæssige beskyttelse af det ufødte liv bortfalder, hvilke juridiske problemstillinger skal der så efterfølgende tages fat i?
Oplægget afsluttes med en Q&A

Kort opsummering og afsluttende spørgsmål

Vi glæder os til at se jer!

Link til Facebook-begivenhed: https://www.facebook.com/events/413133359159326/