Aarhus University Seal

Debatmøde: Hvad er Irlands rolle i Brexit? (Aarhus)

Info about event

Wednesday 21 March 2018,  at 17:00 - 18:30

Café Nicolai, Folkeoplysningens Hus, Vester Allé 8, Aarhus

DEO og Center for Irske Studier ved Aarhus Universitet

Skilsmissen er stort set faldet på plads. Men hvordan skal briterne og EU finde ud af at leve sammen? Det bliver i høj grad afgjort af Irland, der fortsat er EU-medlem. Debatmøde med Sara McQuaid og Rasmus Nørlem.

Der er lige omkring et år tilbage inden deadline for forhandlingerne om briternes udmelding af EU. Første fase af forhandlingerne er overstået og nu handler det om, hvilken relation EU og UK skal have i fremtiden.

Et af de store spørgsmål er, hvordan Irland kommer til at påvirke den proces. Det er afgørende, at der findes en løsning, hvor der ikke behøver at være en mærkbar grænse langs den gamle konfliktzone mellem republikken Irland og Nordirland, der er en del af Storbritannien.

Men hvordan går det med forhandlingerne? Hvordan kommer overgangsordningen og den fremtidige samarbejdsaftale til at se ud? Kan man finde en løsning, der både stiller irere og briter tilfreds?

Sara Dybris McQuaid forsker i britisk og irsk historie og samfund og er leder af center for irske studier ved Aarhus Universitet. Hun kommenterer ofte brexitforhandlinger og irsk politik i medierne.

Rasmus Nørlem Sørensen er chefanalytiker i DEO og kommenterer europæisk politik og brexitforhandlingerne i en lang række medier.

Deltagelse: 50 kr. For studerende 20 kr. Gratis for medlemmer af DEO.

Mødet er arrangeret i et samarbejde mellem DEO og Center for Irske Studier ved Aarhus Universitet

Coverage from the event: